Bett

Det är ett himmla tjöt om bett hit och dit. ''De sätter bara på starkare bett för att få hästen att kröka på nacken'' Det kan vara sant, men det kan också vara så att när hästen får mer muskler så blir det piggare och starkare, så svårare att rida. Jag vill ha så lite utrustning som möjligt på hästen och så milda bett som möjligt. Jag rider på lite olika bett, mest är det eggbett, tvådelat, tredelat, tvådelat travbett.

När jag började rida Lutfina så hade jag alltid Pessoabett eftersom jag inte kunde rida Lutfina, hon är inte så lätt som hon kanske ser ut. Eller nu när jag har ridit henne så mycket har hon blivit mycket lättare att rida, inte bara för mig som har ridit henne en del, utan för de andra som också får testa henne. Jag tycker att man ska testa sig fram när det gäller allt, jag rider ju helst Lutfina barbacka travbettet, då har jag bäst kontroll.

Alla säger/gör/tänker olika, speciellt inom ridsporten, man kan tipsa om olika saker mycket mer kan man int göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0