En dålig klassiker

Ett problem innom hästvärlden är att ryttaren drar hästen i munnen, före kommer mycket i western och gymkana. En klassiker är att ha ett tvådelat bett och bara dra sin häst i munnen men hästen blir bara sur. Jag tycker inte att man ska dra sin häst i munnen men om man rider och hästen springer i från en tillexempel så tycker jag att man kan få ta tag en snabbis och säga ifrån.
Byta bett är inte dumt. Att variera mellan två-tre bett är inte heller dåligt! De är bra att bya bett ibland så inte hästen blir ''uttråkad'' på att ha samma bett hela tiden.


På Lutfina har jag mest pessoa bett för hon är stark som f*n! Har ett annat skarpt bett jag kan byta till också. Figo varierar mellan tvådelat , gummistång och rakt bett. Sigrid är stark som en oxe och vilja av stål så hon har också gummistång bettet.
-----------------------------------------------------------------------
Från annas blogg.
Anna visar en bild från en gymkana träning på en liten vit ponny som blir dragen i munnen.
en tjej på ridlägret.. INTE OKEJ!
-------------------------------------------------------------------------------------




Kommentarer
Postat av: linnea antonsson

När du säger att man drar hästen i munnen i western ridning så undrar ju jag som själv är western ryttare, om du varit och tittat på en tävling eller har du bara hört? själv gick jag över från dressyr till western för att jag tycker och många med mig att man bär runt hästen i dressyren. Rätt riden western eller för den delen akademsik så bär hästen sig själv. Och du kan böja och ställa hästen på lång tygel. Kram!

2011-08-26 @ 16:20:11
URL: http://linneaaantonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0