Fina Lutfina

*Slipat lite på den oslipade diamanten*

När jag kom till stallet med mina vardagskläder(ridkläderna var inlåsta hos farmor och farfar) fick jag ta in skräckslagna hästar som var rädda för en grävmaskin som grävde in avslopp. Lite fåniga eftersom dom inte är rädda dom ville bara ha en anledning att komma in :P Så jag fick ta in lite smått stressade hästar.

Lutfina;
Jag bytte till dressyrtyglarna(skätatyglar) med ett tredelat bett, Tog också  av bröstan :) Vill ha så lite som möjligt på henne. Nu när jag känner henne mycket bra vågar jag pressa gränserna lite. Vi skritta bort till paddocken som var full med nedfallna grenar. Jag satte fast tyglarna i ''stropparna'' från stigläderna så att hon inte skulle fastna i tyglarna, smacka på så att hon skritta rund. När hon sträckte ner huvudet för att äta så tog de e mot lite så hon fortsatte skritta rund och hon gick ner i form, la volter mm. Visst är hon underbar!
Vi hade dressyr träning och jag red i mina vardagskläder x) Lutfina känndes lugn och lyhörd, som hon brukar. När allt gick så bra så krävde jag lite mer av henne, jag red henne lite som att hon var bättre än vad hon är, ställde lite krav. När vi travade igång sprang hon inte iväg, hon tog en lugn och stilla trav med mycket balans, duktig tjej! Jag testa lite from i traven och de fick jag också! Hon gick i form, lite förstiktig var hon, jag kunde till och med styra henne, rida ridvägar!! :D Så sjukt nöjd!!!

Gammal bild.

Kommentarer
Postat av: felicia

Sv;

Hej! Kul att du hittat min blogg! Har inte uppdaterat på ett bra tag, men hoppas bloggsuget kommer tillbaka snart.. Kika gärna in fler ggr =)



Jag har bara hoppat Boffe i 3 månader. Allt har gått rysligt snabbt och nu hoppar vi bana på 1m och enstaka hinder upp till 120cm. Jag började rida för en tränare med en gång, där hoppade vi på boffes villkor och fokuserade på att komma rakt före/efter hindret i trav först och främst. Det jag kan rekomendera är att inte börja med för fjuttiga hinder, om dom är lite högre, 60-70cm kanske, så blir det mer "hopp" och inte "slängigt". Sen kan jag rekomendera att ha en plan med din ridning, om du inte rider för tränare. Alltså planera övningar och inte bara ställa upp ett hinder och hoppa några gånger. Boffe blev väldigt chockad när vi började hoppa kombinationer, helt plötsligt skulle man hoppa 2 skutt?! Så de är också något som kan va bra att träna på, även om hästen hoppar i trav, alltså 2 hinder rakt efter varandra med kanske 6-7m mellan =)



Efter hand så förstod Boffe att det var mycket enklare att hoppa i galopp, men ibland när han blir osäker så slänger han in några travsteg. Ett bra sätt att träna galoppen på är också att rida an i trav, landa i galopp och sedan fortsätta tex ett varv runt banan. Om hästen har svårare för ena galoppen så trampa ner mer i den stigbygeln så tvingas den landa i den svåra galoppen. De har hjälpt oss jättemycket =)



Hur långt har ni kommit med hoppningen? =)

2011-11-29 @ 14:58:34
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0