Lutfina gör framsteg!

Idag var jag och red Lutfina. När jag kom dit bytte jag bara om och hämtade Lutfina i hagen.
Visste inte hur länge jag kunde rida men de betyder inte att man kan slarva med borstningen! Jag är väldigt nogrann när det gäller att borsta av sin häst, ingen lera ska vara kvar! Jag har senskydd på Lutfina så jag måste alltid ha rena framben, hennes man traslar till sig väldigt lätt så jag brukar göra en inbakad fläta :3

Ridningen; Vi började som vanligt at skritta fram ;) Arbetade henne mycket i skritt med många volter i olika storlekar. En knapig sak när man rider Lutfina är att hon har inget ''glänsar varv''  hon har istället lite problem i båda.. I höger varv; Skritten, böjer och ställer fint men lite svårt med formen på samma gång.
I vänter; Formen är lätt att få men böjning och ställning är svårare x) Åh hon e lite speciell!
Tillbaka till idag. Efter arbete i skritt, lagom kul..., tog vi lite galopp. Inte bara släng galopp utan ''normal'' galopp. Lutfina lägger/slänger sig gärna i svängarna, MEN, idag fick hon inte de! :)
Jag kämpade hårt med att få henne att galoppera som hon ska och shiit va trött jag blev! Sen körde jag lite i vänster varv och jag blev änu tröttare i de varvet! Men jag fick henne i hyfsat bra tempo, hon fick arbeta utan att bryta av hela tiden, hon hade ryggen uppåt istället för lutande åt sidan och hon gjorde de bara en hundradelssekund med hon sökte sig ner med huvudet i galoppen!
-Annas bild

Här kommer de stora som hände idag;
Efter galopparbetet och en vilopause började vi arbeta i skritt igen. Vet ni vad den ''lilla' läromästaren gör? Hon går fram på tygeln!! Såå glad! Jag arbetade lite form i en vanlig kass tillridnings sits, tar ihop händerna, sätter mig på rumpan, rider som om det hade varit en PRE och hon bara tog emot. Hon hade kontakt med min hand och lyssnade på minsta lilla jag gjorde i tygeln. Jag testa svänga, lirkade lite i tygeln och tog ett liten ledande tygeltag, titta dit jag ville och hon bara går dit. UNDERBART!
Duktig flicka!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0